Tulot ja menot06.06.2018 klo 16:08

Kevytauto 15-vuotiaalle mopoauton sijaan?

Kevytauto eli nopeusrajoittu henkilöauto laillistetaan vuonna 2019 15 vuotta täyttäneille, jos Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus hyväksytään. Tarkoitus on, että mopoautojen tilalle saataisiin turvallisempi vaihtoehto. 

Mopoauto vai oikea auto

LVM:n esitys nopeusrajoitetusta kevytautosta

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt 5.6.2019 lausuntokierrokselle esityksensä kevytautosta eli nopeusrajoitetusta henkilöautosta, jota saa ajaa mopoauton ajokortilla.

Kevytautoesityksen pääkohdat:

  • Luodaan uusi ajoneuvoryhmä Kevytautot.
  • Kevytauto on tavallinen henkilöauto, jonka maksiminopeudeksi  on rajoitettu 45 km/h.
  • Kevytautoa saa kuljettaa AM-ajokortilla eli mopoautokortilla.
  • Kevytautoksi muutettava henkilöauto saa olla enintään 10 vuoden ikäinen. Ikävaatimus säilyy pysyvästi kymmenessä vuodessa, jotta nuorten käytössä olisi mahdollisimman turvallisia ajoneuvoja.
  • Kevytauton suurin sallittu omamassa (rekisteriotteessa kerrottu paino) saa olla enintään 1500 kg.
  • Ehdotuksen mukaan lakimuutos tulee voimaan marraskuussa 2019.

Mopoauton sijaan kevytauto eli nopeusrajoitettu henkilöauto 

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että vuodesta 2019 alkaen alle 18-vuotiaat saisivat ajaa tavallista henkilöautoa, jonka nopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa. Tällaista nopeusrajoitettua autoa kutsutaan kevytautoksi.

Uudistuksen tavoitteena on parantaa nuorten liikenneturvallisuutta. Oikea auto on törmäystilanteissa huomattavasti mopoautoa turvallisempi. Sivutuotteena tulevat mukavuus ja paremmat ajo-ominaisuudet.

Autoihin on tarkoitus asentaa nopeusrajoitin, joka rajoittaa auton nopeuden 45 kilometriin tunnissa.  Tämän jälkeen auto katsastetaan kevytautoksi.

Kevytautot on tarkoitus sijoittaa ajoneuvoluokkaan T1, kuten traktorit ja traktoriksi rekisteröidyt mönkijät. Kevytautot olisivat kuitenkin T1-luokan sisällä uusi ajoneuvoryhmä, jota koskevat eri säädökset kuin esim. T1-luokan mönkijöitä.

Nopeusrajoitetun kevytauton rattiin 15-vuotiaana

Mopoautojen suosio on kasvanut jatkuvasti. Tämä on ymmärrettävää, vaikka mopoauto voikin maksaa lähes yhtä paljon kuin pieni henkilöauto. Mopoauto on kuitenkin antanut nuorille mahdollisuuden päästä liikkumaan. Jos vanhemmilla on ollut riittävästi rahaa, mopoauto on ratkaissut kätevästi perheen liikkumis- ja kuljettamisongelmia.

Mopoautoilla on kuitenkin synkkä maine. Mopoauto on vaarallinen siellä istuville nuorille. Mopoauto ei pienen kokonsa takia näy kunnolla liikenteessä ja jos jotain sattuu, mopoautosta ei ole mitään turvaa. "Auto" on vain kasa lasikuitua, ilman  mitään turvarakenteita. Mopoautosta ei jää paljoa jäljelle, jos sattuu pienikin kolari muiden autojen kanssa. Eikä autossa istuneista nuoristakaan.

Liikenne- ja viestintäministeriö on selvittänyt mopoauton korvaamista nopeusrajoitetulla henkilöautolla. 24.1.2018 LVM ehdotti, että vuoden 2019 alusta alkaen 15 - 18-vuotiaat nuoret saisivat ajaa tavallista henkilöautoa, jonka nopeus on rajoitettu 40 -60 kilometriin tunnissa. 5.6.2018 lähetettiin lausuntokierrokselle LVM:n varsinainen esitys, jossa nopeusrajaksi on määritelty 45 km/h. Samalla nopeusrajoitettu henkilöauto sai nimekseen Kevytauto.

Sen lisäksi, että mopoautot ovat turvattomia, ne ovat myös erittäin kalliita. Moni vanhempi on tuskaillut, että mopoauton hinnalla saisi edullisen henkilöauton. Sillä nuori ei kuitenkaan saa ajaa.

Jos nopeutta rajoittavan lisälaitteen voi asentaa myös vanhempaan henkilöautoon, uudistus ratkaisee samalla kertaa sekä turvallisuusongelman että talousongelman. Käytetyn turvallisen henkilöauton voi ostaa monin verroin halvemmalla kuin uuden mopoauton. 

Asiassa on vielä monta mutkaa ja aikataulu voi osoittautua liian optimistiseksi. Muutoksia tarvitaan ainakin ajoneuvolakiin, ajokorttilakiin, hallituksen asetuksiin ja Trafin määräyksiin. Asia on kuitenkin vireillä ja lienee todennäköistä, että se toteutuu.

Nopeusrajoitettu auto rekisteröidään kevytautoksi

Jotta alle 18-vuotiaat saavat ajaa henkilöautoa, autoon pitää asentaa nopeuden rajoitin. Sallittujen nopeusrajoittimien tyyppiä ei ole vielä päätetty. Toiveissa on, että rajoitus hyödyntäisi nykytekniikkaa ja rajoittaisi nimenomaan nopeuden eikä vaihteita. Parhaimmillaan autoon asennettaisiin vain pieni sinetöity laatikko, joka estäisi liiallisen nopeuden. Näin poliisi voisi helposti valvoa tien päällä, että laatikon sinetit ovat ehjät ja auto edelleen laillinen eli nopeusrajoitettu.

Jotta alle 18-vuotiaiden ajo on luvallista, henkilöauto pitää nopeusrajoittimen asentamisen jälkeen rekisteröidä kevytautoksi. Kevytautot on lakiesiykseen sisältyvä uusi ajoneuvoryhmä. Kevytauton maksiminopeus pitää olla rajoitettu enintään 45 kilometriin tunnissa.

Jotta kevytautoa eli nopeusrajoitettua henkilöautoa saa ajaa, pitää kuljettajalla olla AM-luokan ajokortti eli mopoautokortti.

Tekniset asiat saattavat olla suurempi ongelma. Ja kustannukset, jos nopeuden rajoittamiseen ei löydy helppoa ratkaisua. Nopeuden rajoittimia voi saada jopa 300 eurolla, mutta hyväksyttävän ratkaisun on oltava sellainen, ettei rajoitinta voi kotikonstein asettaa pois päältä.

Traktoreiden ajoneuvoluokka T1 sisältää entuudestaan mm. mönkijät, joiden maksiminopeus saa olla 40 - 60 km tunnissa. T1-luokan mönkijöitä saavat lainsäädännön mukaan ajaa 15-vuotiaat ja sitä vanhemmat.  Myös uudet Kevytautot sijoittuvat T1-ajoneuvoluokkaan, mutta muodostavat sen sisällä oman Kevytautot-ajoneuvoryhmän. Kevytauton määräykset siis poikkeavat mönkijöiden säädöksistä.

Nopeusrajoitettu kevytauto myös vanhuksille?

Paitsi 15, 16 ja 17-vuotiaille, nopeusrajoitettu henkilöauto voisi olla hyvä ratkaisu myös vanhuksille. Iän myötä refleksit hidastuvat ja monen vanhuksen on luovuttava rakkaasta autostaan.

Varsinkin haja-asutusalueilla ruokakauppa voi olla usean kilometrin päässä kotoa. Ilman autoa kaupassa käynti on mahdotonta, jos henkilöauton ajokorttia ei enää saa uusittua.

Nopeudeltaan rajoitettu kevytauto voisi olla osaratkaisu myös vanhuksille. Heitä ei haittaa hidas eteneminen, tärkeintä on päästä kauppaan ja muille asioille. Kevytauton ajokortti voitaisiin ehkä myöntää henkilölle, joka ei enää saa täyteen nopeuteen oikeuttavaa tavallista henkilöauton ajokorttia.

Jo nyt traktorin ajokortilla voi ajaa mönkijää, jonka nopeus on 40-60 km tunnissa. Miksi samaa nopeutta ei saisi ajaa turvallisemmalla henkilöautolla, joka on jo tallissa ja tuttu monien vuosien ajalta? Miksi vanhuksen rahat pitäisi viedä mönkijäkauppaan ja tuoda maantielle ajajalleen täysin vieras ja turvattomampi ajoneuvo? Jotta tämä olisi mahdollista, vanhuksen tuttuun autoon pitäisi voida kohtuuhinnalla asentaa nopeudenrajoitin.

Kiitos Trafi ja LVM. Ehdotus on järkevä ja parantaa liikenneturvallisuutta! 

 

Lisätietoja:

LVM:n lakiesitysluonnos 5.6.2018

Trafin tiedote nopeusrajoitetuista henkilöautoista

Käyttökokemuksia ja lisätietoja (yle.fi)

Kommentoi sosiaalisessa mediassa