Tulot ja menot27.08.2020 klo 16:08

Kevytauto 15-vuotiaalle mopoauton sijaan

Kevytautoja ei tule! EU kielsi kevytautolain.

Päivitys 27.8.2020:

EU on kieltänyt kevytautolain ajokorttidirektiivin vastaisena. Kevytautoja ei tule Suomeen. Suunniteltu laki kumotaan jo ennen sen voimaantuloa. "Byrokratia voitti taas järjen".

Artikkelia täydennetty 6.9.2019.

Hallitus siirtää tai peruu kokonaan kevytautolain. Syynä on EU:n komission huomautus  kevytautojen vaarallisuudesta ja lain teknisestä sisällöstä.

Ministeri Sanna Marin on 6.9.19 tiedottanut, että kevytautolain voimaantuloa siirretään vuodella. Lain sisältöä tullaan tänä aikana muuttamaan. Kevytautolain piti tulla voimaan 1.11.2019 ja monet vanhemmat ovatkin jo tilanneet lapselleen kevytauton.

Kevytauton jo ostaneet ovat syystä vihaisia. Onko kyseessä mopoautomyyjien onnistunut lobbaus vai todellinen huoli vaarasta ulkopuolisille? Joka tapauksessa vaarallisiksi tiedetyt mopoautot saavat jatkoajan, kun kevytauto haudataan ennen syntymää.

Marinin mukaan on mahdollista, että koko laki tullaan perumaan. Syynä on EU:n ilmoitus, että laki ei vastaa EU-säädöksiä. Lakiteknisten asioiden lisäksi kevytautot ovat EU:n mukaan nuorten käsissä vaarallisia sivullisille. EU ei myöskään luota elektroniseen nopeuden rajoittamiseen ja gps-seurantaan. Kuinkahan vanhoja ovat ne päättäjät, jotka vaativat autoon vuonna 2019 mekaanista nopeuden rajoittamista? Hei haloo.

Karrikoiden EU on päättänyt, että kuolkoot mopoautossa olijat ennemmin turvattomaan ajokkiinsa kuin että turvallinen kevytauto voisi tappaa sivullisia ihmisiä. Huomaamatta on jäänyt, että ainakin uusissa kevytautoissa on usein automatiikkaa, joka estää jalankulkijan päälle ajamisen. Lisäksi kevytauto on autossa oleville henkilöille turvallinen.

Mopoauton vaarallisuuden takia monet vanhemmat ovat kieltäneet lapsiltaan mopoautolla ajamisen ja odottaneet kevytautolain voimaan tuloa. Odotus sai nyt suuren kolauksen.

Vielä ei tiedetä, kuka korvaa rahalliset menetykset. Mutta jos pahin tapahtuu, nuoria kuolee turvattomiin mopoautoihinsa, koska turvallisempi vaihtoehto kiellettiin. Ja tämä oli EU:n tahto.

Vai oliko se mopoautolobbareiden tahto?

Esitys kevytautolain voimaan tulon siirtämisestä

EU:n komission huomautus


Aiempi artikkeli:

Kevytauto eli nopeusrajoittu henkilöauto sallitaan 1.11.2019 alkaen 15 vuotta täyttäneille kuljettajille. Kevytauton maksiminopeus on 60 km/h ja sitä saa ajaa mopoauton AM-ajokortilla. Artikkeli päivitetty lopullisen lain mukaiseksi 1.1.2019.

Mopoautojen tilalle saadaan turvallisempi vaihtoehto. Kiitos siitä!

Mopoauto vai kevytauto

Kevytauto eli nopeusrajoitettu henkilöauto

Eduskunta hyväksyi joulukuun lopussa lainmuutokset, jotka mahdollistavat nopeusrajoitetun kevytauton kaikille 15 vuotta täyttäneille, joilla on mopoauton ajoon oikeuttava AM-ajokortti. Laki tulee voimaan 1.11.2019.

Nopeuden rajoitus tehdään asentamalla tavalliseen henkilöautoon erillinen lisälaite, jonka jälkeen auto muutoskatsastetaan kevytautoksi. Myöhemmin kevytauto voidaan haluttaessa palauttaa normaaliksi henkilöautoksi.

Uudistuksen tavoitteena on parantaa nuorten liikenneturvallisuutta. Oikea auto on törmäystilanteissa huomattavasti mopoautoa turvallisempi. Sivutuotteena tulevat mukavuus, paremmat ajo-ominaisuudet ja usein myös halvempi hinta.

Kevytautosäädösten pääkohdat:
  • T-ajoneuvoluokkaan luotiin uusi ajoneuvoryhmä Kevytautot.
  • Kevytauto on tavallinen henkilöauto, jonka maksiminopeudeksi  on teknisellä lisälaitteella rajoitettu 60 km/h. 
  • Nopeuden rajoittamisen jälkeen auto voidaan muutoskatsastaa kevytautoksi.
  • Kevytautoa saa kuljettaa AM-ajokortilla eli mopoautokortilla.
  • Kevytautoksi voidaan muuttaa henkilöauto, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen eli aikaisintaan 1.1.2015.
  • Jatkossa sallittu käyttöönottovuosi liukuu niin, että kevytautoksi muutettava henkilöauto saa olla enintään 10 vuoden ikäinen. 
  • Muun kuin sähkökäyttöisen kevytauton suurin sallittu omamassa (rekisteriotteessa kerrottu paino) saa olla enintään 1 500 kg. 
  • Sähkökäyttöisen kevytauton paino saa olla enintään 1 800 kg.
  • Kevytautoa verotetaan kuten henkilöautoja. Auton rekisteröinti kevytautoksi ei vaikuta autoveroon, ajoneuvoveroon, polttoainemaksuun tai arvonlisäveron vähennysoikeuteen.
  • Muutos kevytautoksi ei rajoita henkilöauton paikkalukua. Käytännössä kevytautossa voi kulkea kuskin lisäksi vaikka neljä kaveria. Auto kiihtyy kuten tavallinen henkilöauto ja jaksaa helposti kuljettaa useamman ihmisen ja heidän harrastusvarusteensa.
  • Kevytauto varustetaan samanlaisella hitaan ajoneuvon kilvellä kuin mopoautokin.
  • Laki tulee voimaan 1.11.2019, jolloin kevytautolla voi ajaa liikenteessä.

Nopeusrajoitetun kevytauton rattiin 15-vuotiaana

Mopoautojen suosio on kasvanut jatkuvasti. Tämä on ymmärrettävää, vaikka mopoauto onkin maksanut lähes yhtä paljon kuin pieni henkilöauto. Mopoauto on kuitenkin antanut nuorille mahdollisuuden päästä liikkumaan. Jos vanhemmilla on ollut riittävästi rahaa, mopoauto on ratkaissut kätevästi perheen liikkumis- ja kuljettamisongelmia.

Mopoautoilla on kuitenkin synkkä maine. Mopoauto on vaarallinen siellä istuville nuorille. Mopoauto ei pienen kokonsa takia näy kunnolla liikenteessä ja jos jotain sattuu, mopoautosta ei ole mitään turvaa. "Auto" on vain kasa lasikuitua, ilman  mitään turvarakenteita. Mopoautosta ei jää paljoa jäljelle, jos sattuu pienikin kolari muiden autojen kanssa. Eikä autossa istuneista nuoristakaan.

Sen lisäksi, että mopoautot ovat turvattomia, ne ovat myös erittäin kalliita. Moni vanhempi on tuskaillut, että mopoauton hinnalla saisi edullisen henkilöauton. Sillä nuori ei kuitenkaan saa ajaa.

Kevytauton vaatima nopeuden rajoitin maksaa edullisimmillaan vain satasia. Taloudellisesti suurempi asia on, että kevytautoksi muutettavan henkilöauton pitää olla otettu käyttöön 1.1.2015 tai sitä myöhemmin. Kovin halvalla kevytautoa ei siis saa, mutta toisaalta uudemmat autot ovat vanhoja turvallisempia.

Säädösten mukaan kevytautona voidaan käyttää autoa, joka on enintään 10 vuoden ikäinen.  Laki sisältää kuitenkin myös toisen ikäsäädöksen, jonka mukaan kevytautoksi muunnettava henkilöauto saa olla otettu käyttöön aikaisintaan 1.1.2015. Tämä tarkoittaa, että vuoden 2020 alussa kevytauto saa olla vain 5 vuoden ikäinen. Jatkossa ikäraja liukuu seuraavasti:

  • 1.11.2019 kevytauto saa olla enintään 4 v ja 10 kk ikäinen
  • 1.1.2020 kevytauton ikä saa olla enintään 5  vuotta
  • 1.1.2021 kevytauton ikä saa olla enintään 6  vuotta
  • 1.1.2022 kevytauton ikä saa olla enintään 7  vuotta
  • 1.1.2023 kevytauton ikä saa olla enintään 8  vuotta
  • 1.1.2024 kevytauton ikä saa olla enintään 9  vuotta
  • 1.1.2025 ja myöhemmin kevytauton ikä saa olla enintään 10  vuotta

Käytettyjä autoja välittävien nettisivujen mukaan 10 vuoden ikäisen henkilöauton voi saada noin 1 000 eurolla.  Jatkossa kevytauto onkin halvimmillaan melko halpa ostos: 1000 euron auto, muutaman satasen lisälaite ja muutoskatsastuksen hinta.

Kun laki tulee voimaan 1.11.2019, auto saa kuitenkin olla vain vajaan 5 vuoden ikäinen. Halvimmat tällaiset henkilöautot maksavat vajaat 5 000 euroa.  Kun huomioidaan lisälaite ja katsastus, kokonaiskustannus lienee halvimmillaan alle 6000 euroa. Auto voi olla silloinkin paljon ajettu. Hinta on kuitenkin mopoautoa halvempi ja turvallisuus aivan eri luokkaa.

Kun perheen nuori sitten täyttää 18 vuotta ja suorittaa henkilöauton ajokortin, kevytauton nopeudenrajoitin voidaan poistaa ja auto muutoskatsastaa takaisin henkilöautoksi. Autokauppaan ei tarvitse välttämättä mennä. Kätevää ja edullista.

Nopeusrajoitettu auto rekisteröidään kevytautoksi

Jotta 15-vuotiaat saavat ajaa henkilöautoa, autoon pitää asentaa nopeuden rajoitin. Kevytauton maksiminopeus saa olla enintään 60 kilometriä tunnissa.

Sallittujen nopeusrajoittimien tyyppiä ei ole toistaiseksi päätetty. Rajoittimet kuitenkin hyödyntävät nykytekniikkaa ja rajoittavat nimenomaan nopeuden eikä vaihteita. Parhaimmillaan autoon asennetaan vain pieni sinetöity laatikko, joka estää liiallisen nopeuden. Näin poliisi voi helposti valvoa tien päällä, että laatikon sinetit ovat ehjät ja auto edelleen laillinen eli nopeusrajoitettu.

Julkisuudessa on esitelty ainakin kahta nopeuden rajoittamiseen soveltuvaa tuotetta. Joissakin rajoittimissa on nopeudenrajoittimen lisäksi nopeutta seuraava gps-jäljitin. Laite lähettää tiedon pilvipalveluun, jos kevytautolla kuitenkin onnistuu ajamaan ylinopeutta esim. laitetta peukaloimalla. Jos rajoitinlaitteen yrittää avata, siitäkin lähtee automaattisesti tieto eteenpäin. Rajoitukset vaikuttaisivat toimivilta.

Jotta alle 18-vuotiaat saavat ajaa nopeusrajoitettua henkilöautoa, auto pitää nopeusrajoittimen asentamisen jälkeen muutoskatsastaa kevytautoksi. Kevytautot on uusi ajoneuvoryhmä, joka sijoittuu T-ajoneuvoluokkaan. 

Jotta kevytautoa eli nopeusrajoitettua henkilöautoa saa ajaa, pitää kuljettajalla olla AM-luokan ajokortti eli mopoautokortti.

Kevytauto ja liikenneturvallisuus

Kevytautossa istuvien nuorten turvallisuus on aivan eri luokkaa kuin mopoautossa. Koska kevytauto teknisesti on oikea henkilöauto, siinä on samat turvarakenteet ja -varusteet kuin henkilöautossa, ja maksiminopeus on vain 60 km/h. Henkilöauto on suunniteltu turvalliseksi paljon suurempiin nopeuksiin.

Kevytauto on kuitenkin paljon raskaampi kuin mopoauto. Siksi se on sivullisille vaarallisempi, jos auto ajautuu esim. jalankulkijan päälle. Kevytautossa olisikin hyvä olla nykyaikainen automatiikka, joka hoitaa automaattisesti jarrutuksen, jos kuski ei sitä tee. Ainakin uutena hankittaviin pikkuautoihin automaattijarrutus on saatavissa ja jokaisen uutta kevytautoa ostavan olisi syytä myös valita tämä turvavaruste. Vanhempiin autoihin automaattijarrutusta ei saa.

Autokoulujen liikenneopettajat ovat kritisoineet sitä, että nuoret pääsevät kevytauton rattiin ilman ajokokemusta. Ajokortin saa osallistumalla neljän tunnin teoriaopetukseen ja suorittamalla sen jälkeen hyväksytysti teoriakokeen ja ajokokeen. Muutama ajotunti olisikin varmaan aiheellinen lisä ajokorttivaatimuksiin, joskin liikenneopettajilla voi olla myös muita tarkoitusperiä puheilleen, sillä pakolliset ajotunnit olisivat myös lisäbisnestä autokouluille. Nyt ajotaitoa ja liikenteen hahmottamista  mitataan vain ajokokeessa.

Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksessä liikenneturvallisuuden uskotaan kevytautojen myötä kokonaisuutena parantuvan. Näin uskovat myös ne vanhemmat, jotka kieltäytyivät ostamasta nuorelleen mopoautoa, mutta ovat valmiita hankkimaan kevytauton.

Psykologien mukaan 15-vuotias ei osaa hahmottaa muiden liikenteessä olevien aikomuksia samoin kuin aikuinen. Hän saattaa myös hölmöillä liikenteessä, jos kaverit yllyttävät. Toisaalta liikennekokemusta saa vain ajamalla liikenteessä. Kevytautosta näkee mopoautoa paremmin muun liikenteen, siinä on paremmin auki pysyvä tuulilasi ja hallintalaitteet ovat paljon mopoautoa paremmat. Teknisesti kevytauto on aivan muuta kuin mopoauto. Tämä vaikuttaa myös sivullisten turvallisuuteen.

Suuri vastuu on nuorten vanhemmilla. Kun perheen nuorelle hankitaan kevytauto, jokaisen vanhemman pitäisi istua itse autoon nuorensa kanssa ja olla mukana opettamassa, kun ensimmäisiä ajokertoja tehdään. Vaarallisimmat risteykset olisi syytä käydä yhdessä tutustumassa. Ja jos on varaa ostaa uusi kevytauto, siihen on varaa hankkia myös automaattisesti toimivat turvalaitteet. Kukaan ei halua lapsensa ajavan vahingossa jalankulkijan päälle.

Kevytautosäädösten valmistelu ja päätökset 

Aluksi asiaa valmisteltiin Liikenne- ja viestintäministeriön toimesta. 5.6.2018 LVM lähetti lausuntokierrokselle alustavan kevytautoesityksen. Valtaosa lausunnon antajista piti esitystä hyvänä, mutta mopoautoja maahantuovat yritykset kritisoivat sitä. Tämä lienee luonnollista, mopoautojen myynti tulee uuden lain myötä varmaankin vähenemään tai loppumaan. Myös EU antoi asiasta huomautuksen, joka ei kuitenkaan estänyt lainmuutoksia.

Lausuntokierroksen jäleen hallitus antoi 4.10.2018 oman kevytautoesityksensä eduskunnan käsiteltäväksi. Tavoitteena oli sallia kevytautot marraskuun alussa 2019.

Eduskunnan liikennevaliokunta nosti omassa käsittelyssään kevytautojen maksiminopeuden 45 kilometristä tunnissa 60 kilometriin tunnissa. Perusteena oli mm. turvallisuus ja ympäristöasiat.

Eduskunta hyväksyi kevytauton mahdollistavat lainmuutokset joulukuussa 2018 ja päätti, että laki tulee voimaan 1.11.2018.

Nopeusrajoitettu kevytauto myös vanhuksille?

Paitsi 15, 16 ja 17-vuotiaille, nopeusrajoitettu henkilöauto voisi olla hyvä ratkaisu myös vanhuksille. Iän myötä refleksit hidastuvat ja monen vanhuksen on luovuttava rakkaasta henkilöautostaan.

Varsinkin haja-asutusalueilla ruokakauppa voi olla usean kilometrin päässä kotoa. Ilman autoa kaupassa käynti on mahdotonta, jos henkilöauton ajokorttia ei enää saa uusittua.

Nopeudeltaan rajoitettu kevytauto voisi olla osaratkaisu myös vanhuksille. Heitä ei haittaa hidas eteneminen, tärkeintä on päästä kauppaan ja muille asioille. Kevytauton ajokortti voitaisiin ehkä myöntää henkilölle, joka ei enää saa täyteen nopeuteen oikeuttavaa tavallista henkilöauton ajokorttia.

Pitäisikö lääkärillä olla oikeus vaihtaa henkilöauton ajokortti kevytauton ajokortiin, jos ajokyky ei enää riitä moottoritielle mutta riittäisi 60 km/h tuntinopeuteen?

 

Kevytautovaihtoehtoja: 

Lisätietoja:

Kommentoi sosiaalisessa mediassa