Tulot ja menot26.01.2018 klo 16:08

15-vuotiaalle mopoauton sijaan nopeusrajoitettu auto?

Vuoden 2019 alussa 15-vuotiaat saavat ajaa oikeaa nopeusrajoittua henkilöautoa, jos Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus hyväksytään. Tarkoitus on, että mopoautojen tilalle saataisiin turvallisempi vaihtoehto. 

Mopoauto vai oikea auto

Mopoauton sijaan nopeusrajoitettu henkilöauto

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että vuoden 2019 alusta alkaen alle 18-vuotiaat saisivat ajaa tavallista henkilöautoa. Auton nopeus kuitenkin rajoitettaisiin 40 - 60 kilometriin tunnissa.

Uudistuksen tavoitteena on parantaa nuorten liikenneturvallisuutta. Oikea auto on törmäystilanteissa huomattavasti mopoautoa turvallisempi. Sivutuotteena tulevat mukavuus ja paremmat ajo-ominaisuudet.

Autoihin on tarkoitus asentaa nopeusrajoitin, joka rajoittaa auton nopeuden 40 - 60 kilometriin tunnissa.  Auto katsastettaisiin ajokorttiluokkaan T1, kuten traktorit ja traktoriksi rekisteröidyt mönkijät.

Nopeusrajoitetun henkilöauton rattiin 15-vuotiaana

Mopoautojen suosio on kasvanut jatkuvasti. Tämä on ymmärrettävää, vaikka mopoauto voikin maksaa lähes yhtä paljon kuin pieni henkilöauto. Mopoauto on kuitenkin antanut nuorille mahdollisuuden päästä liikkumaan. Jos vanhemmilla on ollut riittävästi rahaa, mopoauto on ratkaissut kätevästi perheen liikkumis- ja kuljettamisongelmia.

Mopoautoilla on kuitenkin synkkä maine. Mopoauto on vaarallinen siellä istuville nuorille. Mopoauto ei pienen kokonsa takia näy kunnolla liikenteessä ja jos jotain sattuu, mopoautosta ei ole mitään turvaa. "Auto" on vain kasa lasikuitua, ilman  mitään turvarakenteita. Mopoautosta ei jää paljoa jäljelle, jos sattuu pienikin kolari muiden autojen kanssa. Eikä autossa istuneista nuoristakaan.

Liikenne- ja viestintäministeriö on selvittänyt mopoauton korvaamista nopeusrajoitetulla henkilöautolla. 24.1.2018 LVM ehdotti, että vuoden 2019 alusta alkaen 15 - 18-vuotiaat nuoret saisivat ajaa tavallista henkilöautoa, jonka nopeus on rajoitettu 40 -60 kilometriin tunnissa. 

Sen lisäksi, että mopoautot ovat turvattomia, ne ovat myös erittäin kalliita. Moni vanhempi on tuskaillut, että mopoauton hinnalla saisi edullisen henkilöauton. Sillä nuori ei kuitenkaan saa ajaa.

Jos nopeutta rajoittavan lisälaitteen voi asentaa myös vanhempaan henkilöautoon, uudistus ratkaisee samalla kertaa sekä turvallisuusongelman että talousongelman. Käytetyn turvallisen henkilöauton voi ostaa monin verroin halvemmalla kuin uuden mopoauton. 

Asiassa on vielä monta mutkaa ja aikataulu voi osoittautua liian optimistiseksi. Muutoksia tarvitaan ainakin ajoneuvolakiin, ajokorttilakiin, hallituksen asetuksiin ja Trafin määräyksiin. Asia on kuitenkin vireillä ja lienee todennäköistä, että se toteutuu.

Nopeusrajoitettu auto rekisteröidään traktoriksi, kuten mönkijä

Jotta alle 18-vuotiaat saavat ajaa henkilöautoa, autoon pitää asentaa nopeuden rajoitin. Sallittujen nopeusrajoittimien tyyppiä ei ole vielä päätetty. Toiveissa on, että rajoitus hyödyntäisi nykytekniikkaa ja rajoittaisi nimenomaan nopeuden eikä vaihteita. Parhaimmillaan autoon asennettaisiin vain pieni sinetöity laatikko, joka estäisi liiallisen nopeuden. Näin poliisi voisi helposti valvoa tien päällä, että laatikon sinetit ovat ehjät ja auto edelleen laillinen eli nopeusrajoitettu.

Jotta alle 18-vuotiaiden ajo on luvallista, henkilöauto pitää nopeusrajoittimen asentamisen jälkeen rekisteröidä traktoriksi. Traktoreiden ajoneuvoluokka T1 sisältää entuudestaan määräyksen, jonka mukaan maksiminopeus saa olla 40 - 60 km tunnissa. 

Koska nopeusrajoitut henkilöautot sijoitetaan jo olemassa olevaan ajoneuvoluokkaan, asia on lainsäädännöllisesti melko helppo. Ennestään samaan traktoriluokkaan rekisteröidään jo osa mönkijöistä. T1-luokan traktoreita saavat lainsäädännön mukaan ajaa 15-vuotiaat ja sitä vanhemmat. 

Jotta nopeusrajoitettua autoa saa ajaa, pitää kuljettajalla olla asianmukainen T1-luokan ajokortti. Nopeusrajoitetun henkilöauton ajokorttivaatimuksia selvitetään parhaillaan. Vaihtoehdot lienevät jossain traktorikortin ja mopoautokortin välissä.

Tekniset asiat saattavatkin olla suurempi ongelma. Ja kustannukset, jos nopeuden rajoittamiseen ei löydy helppoa ratkaisua. Nopeuden rajoittimia voi saada jopa 300 eurolla, mutta hyväksyttävän ratkaisun on oltava sellainen, ettei rajoitinta voi kotikonstein asettaa pois päältä.

Nopeusrajoitettu henkilöauto myös vanhuksille?

Paitsi 15, 16 ja 17-vuotiaille, nopeusrajoitettu henkilöauto voisi olla hyvä ratkaisu myös vanhuksille. Iän myötä refleksit hidastuvat ja monen vanhuksen on luovuttava rakkaasta autostaan.

Varsinkin haja-asutusalueilla ruokakauppa voi olla usean kilometrin päässä kotoa. Ilman autoa kaupassa käynti on mahdotonta, jos henkilöauton ajokorttia ei enää saa uusittua.

Nopeudeltaan rajoitettu henkilöauto voisi olla osaratkaisu myös vanhuksille. Heitä ei haittaa hidas eteneminen, tärkeintä on päästä kauppaan ja muille asioille. Nopeusrajoitettu ajokortti voitaisiin ehkä myöntää henkilölle, joka ei enää saa täyteen nopeuteen oikeuttavaa tavallista henkilöauton ajokorttia.

Jo nyt traktorin ajokortilla voi ajaa mönkijää, jonka nopeus on 40-60 km tunnissa. Miksi samaa nopeutta ei saisi ajaa turvallisemmalla henkilöautolla, joka on jo tallissa ja tuttu monien vuosien ajalta? Miksi vanhuksen rahat pitäisi viedä mönkijäkauppaan ja tuoda maantielle ajajalleen täysin vieras ja turvattomampi ajoneuvo?

Kiitos Trafi ja LVM. Ehdotus on järkevä ja parantaa liikenneturvallisuutta! 

 

Lisätietoja:

Trafin tiedote nopeusrajoitetuista henkilöautoista

Käyttökokemuksia ja lisätietoja (yle.fi)

 

 

Kommentoi sosiaalisessa mediassa