Tulot ja menot19.06.2018 klo 15:16

Taksiuudistus ja matkailualan ongelmat

Taksiuudistus voi tuhota Lapin matkailupalvelut, koska järkevälle päätökselle "ei saatu poliittista hyväksyntää". Matkailuyrittäjä ei saa enää kuljettaa turisteja hotellilta joen rantaan ilman taksilupaa. Pikaista korjausta uuteen lakiin puuhataan. Mitä tapahtui ja miksi?

Taksiuudistus

Taksiuudistus tuhoaa Lapin matkailun?

Uusi liikennelaki, kansan kielessä taksilaki, sisältää suuren virheen. Virhe tuntuu tulleen yllätyksenä kaikille paitsi niille, jotka tekivät päätöksen. Lakiluonnoksessa virhettä ei ollut, mutta lopulliseen se kirjoitettiin. Miksi?

Taksiuudistuksen virhe voi maksaa paljon Suomen nousussa olevalle turismille ja pahimmillaan tuhota matkailu- ja elämysyrittäjiltä koko elinkeinon. Ainakin se lisää byrokratiaa ja kustannuksia.

Taksiuudistuksen voimaan tulon jälkeen matkailuyrittäjä  ei saa enää kuljettaa asiakkaitaan hotellilta joen rantaan tai revontulia katsomaan. Matkailuyritys saa kuljettaa asiakkaita vain, jos yrityksellä on on taksilupa ja taksitutkinnon läpäissyt kuljettaja. Aiemmin matkailuyrittäjillä on ollut poikkeuslupa omien asiakkaidensa kuljettamiseen.

Monilla paikkakunnilla ei ole taksiyrittäjiä niin paljon, että heitä voitaisiin käyttää matkailuritysten sisäisiin kuljetustarpeisiin. Ulkopuolelta tilattu taksikuljetus ei ole muutenkaan paras vaihtoehto. Turistin on päästävä hotellilta elämyskohteeseen  aikataulun mukaisesti, eikä kuljetus voi viivästyä taksin puutteen takia. Käytännössä matkailuyrityksen on hoidettava kuljetuksensa itse, jotta matkailijan elämys toteutuu halutunlaisena.

Matkailijoille myydään usein lomapaketteja, jotka sisältävät myös tarvittavat kuljetukset. Taksiuudistuksen takia tämä on uhattuna.

Taksiuudistus: taksilupa vaaditaan myös matkailuyrittäjältä

Jotta matkailuyritys saa jatkossa kuljettaa asiakkaitaan, sen pitää:

  • Hankkia taksilupa
  • Rekisteröidä käytettävät ajoneuvot takseiksi
  • Hankkia jokaiselle kuljettajalle ajolupa

Muussa tapauksessa elämyspalveluyritys ei saa kuljettaa asiakkaitaan edes paikkaan, josta lähdetään metsäretkelle, veneeseen tai moottorikelkkaretkelle.

Taksinkuljettajan tutkinnon voi suorittaa vain suomeksi tai ruotsiksi. Esimerkiksi Lapissa käytetään paljon sesonkityöntekijöitä, jotka eivät puhua suomea. Ulkomaiset työntekijät eivät voi suorittaa kuljettajatutkintoa kielen takia, eikä tutkinnon suoritus olisi muutenkaan järkevää tai kohtuullista muutaman kuukauden sesonkityön takia.

Jos jokainen matkailuyrittäjä hankkii kaikki tarvittavat luvat, se on suuri kustannus yrityksille. Asia tuntuu järjettömältä.

Taksiuudistussa on tehty selvä virhe

Aiemmassa taksilaissa oli matkailuyrityksiä koskeva poikkeus. Poikkeus oli mukana myös lausuntokierroksella olleessa taksilain muutosesityksessä. Lopullisesta laista poikkeus kuitenkin puuttuu.

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan ministeri Berner on todennut, että Liikenne- ja viestintäministeriö on koko ajan tiennyt uuden lain vaikuttavan myös matkailuyritysten toimintaan. Siksi taksilain muutosehdotuksessa oli alun perin mukana matkailurityksiä koskeva poikkeus, mutta se jätettiin pois lopullisesta laista, koska "polittiista hyväksyntää sille ei saatu". Mistä on oikeasti kysymys ja mikä puolue halusi kaataa Suomen turismin, on toistaiseksi arvoitus.

Taksiuudistusta on luvattu korjata

Ministeri Berner on ilmoittanut esittävänsä pikaista muutosta uuteen taksilakiin, jotta matkailualan poikkeus saataisiin siihen mukaan kuten aiemminkin (Yle 18.8.2018). Hyvä niin. Toivottavasti poliittinen hyväksyntä nyt löytyy.

Ongelma on, että taksiuudistus tulee voimaan 1.7.2018. Mitä tapahtuu heinäkuun alussa voimaan tulevan uuden taksilain ja mahdollisimman nopeasti sen jälkeen voimaan tulevan uuden taksilain korjauksen välisenä aikana? Miten matkailuyrittäjien pitää toimia?

Turismi on yksi Suomen markkinavalteista ja tulevaisuuden toivoista. Matkailun viime vuosien kasvu on ollut uskomatonta ja tuonut paljon hyvää mm. Lapille. Se ei kuluta Suomen luonnonvaroja, mutta tuo maahan kaivattua ulkomaan valuuttaa. Siksi vaikutus matkailuun pitäisi pitää aina mielessä, kun lakeja muutetaan.

Ylen artikkeli aiheesta

Taksiuudistus 2018 - Mitä minun pitää tietää asiakkaana?

 

Kommentoi sosiaalisessa mediassa