Taksiuudistus ja matkailualan ongelmat
Taksiuudistus voi tuhota Lapin matkailupalvelut, koska järkevälle päätökselle "ei saatu poliittista hyväksyntää". Matkailuyrittäjä ei saa enää kuljettaa turisteja hotellilta joen rantaan ilman taksilupaa. Pikaista korjausta uuteen lakiin puuhataan. Mitä tapahtui ja miksi?
Taksiuudistus tuhoaa Lapin matkailun?
Uusi liikennelaki, kansan kielessä taksilaki, sisältää suuren virheen. Virhe tuntuu tulleen yllätyksenä kaikille paitsi niille, jotka tekivät päätöksen. Lakiluonnoksessa virhettä ei ollut, mutta lopulliseen se kirjoitettiin. Miksi?
Taksiuudistuksen virhe voi maksaa paljon Suomen nousussa olevalle turismille ja pahimmillaan tuhota matkailu- ja elämysyrittäjiltä koko elinkeinon. Ainakin se lisää byrokratiaa ja kustannuksia.
Taksiuudistuksen voimaan tulon jälkeen matkailuyrittäjä ei saa enää kuljettaa asiakkaitaan hotellilta joen rantaan tai revontulia katsomaan. Matkailuyritys saa kuljettaa asiakkaita vain, jos yrityksellä on on taksilupa ja taksitutkinnon läpäissyt kuljettaja. Aiemmin matkailuyrittäjillä on ollut poikkeuslupa omien asiakkaidensa kuljettamiseen.
Monilla paikkakunnilla ei ole taksiyrittäjiä niin paljon, että heitä voitaisiin käyttää matkailuritysten sisäisiin kuljetustarpeisiin. Ulkopuolelta tilattu taksikuljetus ei ole muutenkaan paras vaihtoehto. Turistin on päästävä hotellilta elämyskohteeseen aikataulun mukaisesti, eikä kuljetus voi viivästyä taksin puutteen takia. Käytännössä matkailuyrityksen on hoidettava kuljetuksensa itse, jotta matkailijan elämys toteutuu halutunlaisena.
Matkailijoille myydään usein lomapaketteja, jotka sisältävät myös tarvittavat kuljetukset. Taksiuudistuksen takia tämä on uhattuna.
Taksiuudistus: taksilupa vaaditaan myös matkailuyrittäjältä
Jotta matkailuyritys saa jatkossa kuljettaa asiakkaitaan, sen pitää:
- Hankkia taksilupa
- Rekisteröidä käytettävät ajoneuvot takseiksi
- Hankkia jokaiselle kuljettajalle ajolupa
Muussa tapauksessa elämyspalveluyritys ei saa kuljettaa asiakkaitaan edes paikkaan, josta lähdetään metsäretkelle, veneeseen tai moottorikelkkaretkelle.
Taksinkuljettajan tutkinnon voi suorittaa vain suomeksi tai ruotsiksi. Esimerkiksi Lapissa käytetään paljon sesonkityöntekijöitä, jotka eivät puhua suomea. Ulkomaiset työntekijät eivät voi suorittaa kuljettajatutkintoa kielen takia, eikä tutkinnon suoritus olisi muutenkaan järkevää tai kohtuullista muutaman kuukauden sesonkityön takia.
Jos jokainen matkailuyrittäjä hankkii kaikki tarvittavat luvat, se on suuri kustannus yrityksille. Asia tuntuu järjettömältä.
Taksiuudistussa on tehty selvä virhe
Aiemmassa taksilaissa oli matkailuyrityksiä koskeva poikkeus. Poikkeus oli mukana myös lausuntokierroksella olleessa taksilain muutosesityksessä. Lopullisesta laista poikkeus kuitenkin puuttuu.
Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan ministeri Berner on todennut, että Liikenne- ja viestintäministeriö on koko ajan tiennyt uuden lain vaikuttavan myös matkailuyritysten toimintaan. Siksi taksilain muutosehdotuksessa oli alun perin mukana matkailurityksiä koskeva poikkeus, mutta se jätettiin pois lopullisesta laista, koska "polittiista hyväksyntää sille ei saatu". Mistä on oikeasti kysymys ja mikä puolue halusi kaataa Suomen turismin, on toistaiseksi arvoitus.
Taksiuudistusta on luvattu korjata
Ministeri Berner on ilmoittanut esittävänsä pikaista muutosta uuteen taksilakiin, jotta matkailualan poikkeus saataisiin siihen mukaan kuten aiemminkin (Yle 18.8.2018). Hyvä niin. Toivottavasti poliittinen hyväksyntä nyt löytyy.
Turismi on yksi Suomen markkinavalteista ja tulevaisuuden toivoista. Matkailun viime vuosien kasvu on ollut uskomatonta ja tuonut paljon hyvää mm. Lapille. Se ei kuluta Suomen luonnonvaroja, mutta tuo maahan kaivattua ulkomaan valuuttaa. Siksi vaikutus matkailuun pitäisi pitää aina mielessä, kun lakeja muutetaan.
Taksiuudistus 2018 - Mitä minun pitää tietää asiakkaana?